Salah satu cara menghayati dan mengamalkan nilai spiritual dalam organisasi sekolah adalah menjadikannya sebagai resam sekolah. Transformasi kepimpinan perlu dilakukan dalam sekolah dengan menekankan nilai-nilai sebagai proses yang konsisten dalam usaha menetapkan spiritual dalam kalangan warga sekolah.
Berikut adalah ciri-ciri kepimpinan semasa mentransformasikan kepimpinan yang perlu digunakan bagi menggalakkan spiritual dalam organisasi :
* JUJUR
* INTERGRASI
* TEPATI JANJI
* KESETIAAN
* ADIL
* HORMATI HAK ORANG RAMAI
* AKAUNTABILITI
* AMANAH
* BENAR
* BUJAKSANA
* BERSYUKUR
* DEDIKASI
* IKHLAS
* PENYAYANG
Saturday, May 28, 2011
Thursday, May 5, 2011
GURU perlu ada MOTIVASI
Biarpun jawatan guru sebenarnya amat mencabar, ada dalam kalangan masyarakat kita yang melihatnya sebagai tugas yang tidak glamor berbanding kerjaya seperti doktor,peguam dan arkitek.Namun,ramai guru yang mengajar dan mendidik pasti tidak lahir penjawat pelbagai profesion yang dikatakan lebih glamor itu,gaji yang banyak, status yang lebih besar, dan berprestij tinggi.Itulah hakikat yang sering dilupakan oleh sebahagian besar daripada kita dan anggota masyarakat.
Cabaran sentiasa ada dan perlu dihadapi. Semua permasalahan tidak akan selesai tanpa diri sendiri yang mengatasinya. Ibarat kata pepatah, pendayung tidak dikayuh, masakan perahu akan sampai ke seberang. Ibarat itu amat sinonim untuk kita menyelesaikan segala permasalahan, baik di sekolah mahupun di rumah.
Sebenarnya kita sendiri perlu mencari penyelesaiannya. Contohnya apabila kita berasa tidak lagi bersemangat mengajar sehingga hilang fokus, tiada upaya dan semangat untuk menjalankan tugas kerana menghadapi masalah tertentu, maka pada saat ini adalah penting untuk diri kita mempunyai semangat dalaman yang kuat. Semangat dalaman yang tinggi mampu menaikkan semangat diri. Contohnya keputusan peperiksaan pelajar tidak seperti yang diharapkan sehingga kita dipersoalkan puncanya, walhal kita sudah sedaya upaya.
Dalam keadaan begini, kita perlu kembali kepada motivasi diri dan berpegang kepada matlamat untuk mendidik dengan penuh ikhlas. Ketika itulah, akan bangkit semangat untuk mencuba dan terus mencuba. Pada tahap ini, apabila kesedaran diri dapat dicapai, maka adalah amat membantu jika kita mendapat motivasi luaran iaitu dorongan, kata semangat dan tips yang berguna daripada rakan yang positif. melanjutkan pelajaran adalah salah satu cara motivasi luaran kerana apabila kita menambahkan ilmu pengetahuan , secara tidak langsung kita boleh mendapat motivasi.
" Life has the ups and down. " Oleh itu bagi menyuntik semangat pada diri setiap guru perlu mempunyai motivasi diri - diri dalam mahupun luar diri. Kedua-duanya mampu membangkit semangat kepada diri untuk meneruskan karier dengan jayanya bagi menabur khidmat dan bakti secara berterusan.
Cabaran sentiasa ada dan perlu dihadapi. Semua permasalahan tidak akan selesai tanpa diri sendiri yang mengatasinya. Ibarat kata pepatah, pendayung tidak dikayuh, masakan perahu akan sampai ke seberang. Ibarat itu amat sinonim untuk kita menyelesaikan segala permasalahan, baik di sekolah mahupun di rumah.
Sebenarnya kita sendiri perlu mencari penyelesaiannya. Contohnya apabila kita berasa tidak lagi bersemangat mengajar sehingga hilang fokus, tiada upaya dan semangat untuk menjalankan tugas kerana menghadapi masalah tertentu, maka pada saat ini adalah penting untuk diri kita mempunyai semangat dalaman yang kuat. Semangat dalaman yang tinggi mampu menaikkan semangat diri. Contohnya keputusan peperiksaan pelajar tidak seperti yang diharapkan sehingga kita dipersoalkan puncanya, walhal kita sudah sedaya upaya.
Dalam keadaan begini, kita perlu kembali kepada motivasi diri dan berpegang kepada matlamat untuk mendidik dengan penuh ikhlas. Ketika itulah, akan bangkit semangat untuk mencuba dan terus mencuba. Pada tahap ini, apabila kesedaran diri dapat dicapai, maka adalah amat membantu jika kita mendapat motivasi luaran iaitu dorongan, kata semangat dan tips yang berguna daripada rakan yang positif. melanjutkan pelajaran adalah salah satu cara motivasi luaran kerana apabila kita menambahkan ilmu pengetahuan , secara tidak langsung kita boleh mendapat motivasi.
" Life has the ups and down. " Oleh itu bagi menyuntik semangat pada diri setiap guru perlu mempunyai motivasi diri - diri dalam mahupun luar diri. Kedua-duanya mampu membangkit semangat kepada diri untuk meneruskan karier dengan jayanya bagi menabur khidmat dan bakti secara berterusan.
Friday, April 15, 2011
Pelaksanaan Penyelidikan Tindakan
Sebagaimana yang telah diketahui, salah satu usaha utama dalam peningkatkan profesion keguruan ialah meningkatkan teknik pengajaran dalam bilik darjah.Dalam hal ini, guru harus sentiasa berusaha membawa perubahan dan penyesuaian teknik pengajaran dan pembelajaran demi meningkatkan pretasinya dan memberi perkhidmatan ynag bermutu tinggi dalam bidang profesion mereka. Usaha ini boleh dilaksanakan dengan menguasai beberapa kaedah asas seperti menjalankan kajian terhadap keberkesanan aktiviti pengajaran dan pembelajaran mereka di dalam bilik darjah, menggunakan teknik refleksi dan menguasai kemahiran penilaian kendiri untuk membuat pengubahsuaian atau membaiki kelemahannya, demi mempertingkatkan kemahiran pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah
Contoh-contoh masalah pendidikan untuk kajian:
a. penggunaan bahan-bahan pelajaran
b. penggunaan strategi , kaedah dan teknik mengajar
c. pengurusan aktiviti kumpulan
d. perancangan aktiviti pemulihan dan penggayaan
e. penyediaan lembaran kerja dan penilaian
f. pengurusan bilik darjah
g. masalah disiplin
Semua guru bolehlah fikirkan masalah yang dihadapi semasa pengajaran dan pembelajaran atau di luar bilik darjah. Mulalah kajian penyelidikan anda hari ini!
Contoh-contoh masalah pendidikan untuk kajian:
a. penggunaan bahan-bahan pelajaran
b. penggunaan strategi , kaedah dan teknik mengajar
c. pengurusan aktiviti kumpulan
d. perancangan aktiviti pemulihan dan penggayaan
e. penyediaan lembaran kerja dan penilaian
f. pengurusan bilik darjah
g. masalah disiplin
Semua guru bolehlah fikirkan masalah yang dihadapi semasa pengajaran dan pembelajaran atau di luar bilik darjah. Mulalah kajian penyelidikan anda hari ini!
Saturday, April 2, 2011
MENGAJAR SEPANJANG HAYAT
Guru adalah orang yang mempengaruhi hidup individu di luar rumah. Segala yang anda lakukan ataupun katakan kepada masyarakat akan memberikan kesan kepada mereka, kadang kala mempengaruhi mereka sepanjang hayat. Ini perkara yang menggerunkan apabila difikirkan. Peperiksaan dan keputusan peperiksaan sememangnya mustahak untuk pelajar, guru dan pusat pembelajaran.Tetapi, banyak lagi perkara lain yang terlibat. Semasa mengajar, guru juga menyediakan panduan kepada pelajar tentang hidup seperti cara meningkatkan diri daripada kursus semasa, maju setapak ke langkah berikutnya dalam tangga pendidikan, cara menjadi rakyat yang baik, cara mencari kerja ataupun cara mencapai standard yang ditetapkan oleh majikan.
Adakah guru mempunyai masa untuk membuat perkara lain selain menghabiskan sukatan peperiksaan ? Guru terpaksa mencari masa , kerana ada kemungkinan pelajar tidak dapat menerima bimbingan apabila guru tidak berbuat demikian. Guru yang mengajar lebih daripada yang dikehendaki dalam sukatan sudah tentu menerima bonus, iaitu menerima kepuasan dan pelajar pula menerima pelajaran yang menarik minat mereka. Pendekatan pengajaran seperti ini memerlukan rancangan pelajaran yang lebih tepat. Sekali lagi ditekankan, ini memanfaatkan semua orang. Guru yang teratur kerjanya lebih selesa, mata pelajaran yang diajar lebih menarik dan seterusnya keputusan peperiksaan bertambah baik.
Adakah guru mempunyai masa untuk membuat perkara lain selain menghabiskan sukatan peperiksaan ? Guru terpaksa mencari masa , kerana ada kemungkinan pelajar tidak dapat menerima bimbingan apabila guru tidak berbuat demikian. Guru yang mengajar lebih daripada yang dikehendaki dalam sukatan sudah tentu menerima bonus, iaitu menerima kepuasan dan pelajar pula menerima pelajaran yang menarik minat mereka. Pendekatan pengajaran seperti ini memerlukan rancangan pelajaran yang lebih tepat. Sekali lagi ditekankan, ini memanfaatkan semua orang. Guru yang teratur kerjanya lebih selesa, mata pelajaran yang diajar lebih menarik dan seterusnya keputusan peperiksaan bertambah baik.
Thursday, March 10, 2011
AMALAN REFLEKTIF RUTIN HARIAN GURU BERJAYA
Konsep umum "reflektif perguruan" merujuk kepada aktiviti penilaian seseorang guru terhadap tindak-tanduknya sama ada ketika pengajaran atau aktiviti lain supaya lebih bermakna. Ini bermakna guru tahu apa dilakukannya, mengapa melakukannya dan dapat menilai kesan daripada apa yang dilakukannya. Selain itu, guru berupaya mengaplikasi ilmu berkaitan pendidikan dan penyelidikan dalam membuat perancangan selanjutnya.
Berdasarkan konsep itu, amalan reflektif dan hubungannya dengan guru amat rapat dan amalan ini patut dipraktik guru dalam kerjayanya. Gabungan ilmu teori pendidikan dengan amalan dalam bilik darjah dapat dijadikan amalan reflektif guru secara bermakna melalui LIMA soalan iaitu :
1. Perlukan saya mengajar ?
2. Apakah yang perlu saya ajar?
3. Bagaimanakah pelajar belajar ?
4. Bagaimanakah saya perlu mengajar ?
5. Mengapa saya mengajar ?
Dalam konteks pendidikan, amalan reflektif yang dilakukan oleh guru sama ada sebelum, semasa dan selepas sesuatu sesi pengajaran, bertujuan menilai kembali apa yang dilakukannya. Tindak susul atau nilai tambah dapat dilakukan jika terdapat sebarang kepincangan dalam pengajaran dan pembelajaran itu.
Guru yang melakukan amalan reflektif sudah tentu akan meningkatkan pengetahuannya. Hubungan mesra guru -pelajar membolehkan guru memahami pelajar dengan lebih persis, lalu melakukan penyampaian pengajaran dengan pelbagai latar belakang pelajar.
Petikan daripada Majalah Pendidik Oktober 2010.
Berdasarkan konsep itu, amalan reflektif dan hubungannya dengan guru amat rapat dan amalan ini patut dipraktik guru dalam kerjayanya. Gabungan ilmu teori pendidikan dengan amalan dalam bilik darjah dapat dijadikan amalan reflektif guru secara bermakna melalui LIMA soalan iaitu :
1. Perlukan saya mengajar ?
2. Apakah yang perlu saya ajar?
3. Bagaimanakah pelajar belajar ?
4. Bagaimanakah saya perlu mengajar ?
5. Mengapa saya mengajar ?
Dalam konteks pendidikan, amalan reflektif yang dilakukan oleh guru sama ada sebelum, semasa dan selepas sesuatu sesi pengajaran, bertujuan menilai kembali apa yang dilakukannya. Tindak susul atau nilai tambah dapat dilakukan jika terdapat sebarang kepincangan dalam pengajaran dan pembelajaran itu.
Guru yang melakukan amalan reflektif sudah tentu akan meningkatkan pengetahuannya. Hubungan mesra guru -pelajar membolehkan guru memahami pelajar dengan lebih persis, lalu melakukan penyampaian pengajaran dengan pelbagai latar belakang pelajar.
Petikan daripada Majalah Pendidik Oktober 2010.
Saturday, February 19, 2011
KEBERKESAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MELALUI PENYELIDIKAN TINDAKAN
Adakah guru seorang profesional? Jika guru adalah seorang profesional, sama seperti profesional lain, guru perlu mempunyai iltizam untuk berkhidmat terhadap keperluan dan kehendak kliennya, dan mempunyai tanggungjawab untuk menambahkan ilmu kepada komuniti pendidikan. Sehubungan dengan ini,kebolehpercayaan terhadap guru boleh bertambah dan dipertingkat. Untuk mencapai matlamat itu guru sepatutnya berkongsi pengetahuan dan pengalaman dengan guru-guru lain, dan jika tidak boleh semua,sekurang-kurangnya separuh daripada para guru, dan seterusnya melibatkan diri dalam pengajian lanjutan dan penyelidikan.
Dalam bidang akademik, sokongan terhadap penyelidikan tindakan adalah positif sebagai satu cara efektif untuk mengubah amalan dalam bilik darjah.Untuk menjalankan kajian tindakan guru selalunya memerhati situasi dalam bilik darjahnya, mengenalpasti masalah, memikirkan apa dan bagaimana untuk mengubah, membuat perubahan, menilai kesan perubahan ke atas situasi, berkongsi maklumat dengan rakan-rakan seperjuangan, dan dengan itu kitaran penyelidikan akan mula berkitar semula.Guru, jangan menjadi seolah-olah sebagai " kayu yang sudah mati " mereput di dalam dan tidak mendatangkan faedah kepada diri sendiri ataupun pelajar. Bertindak sebagai seorang profesional yang sentiasa dinamis dan mencari jalan untuk memperbaiki diri, pengajaran dan amalan bagi kebaikan pelajarnya.
Petik dari buku << Amalan Pengajaran Berkesan >> oleh Rahil Mahyuddin, Habibah Elias dan Kamariah Abu Bakar.
Dalam bidang akademik, sokongan terhadap penyelidikan tindakan adalah positif sebagai satu cara efektif untuk mengubah amalan dalam bilik darjah.Untuk menjalankan kajian tindakan guru selalunya memerhati situasi dalam bilik darjahnya, mengenalpasti masalah, memikirkan apa dan bagaimana untuk mengubah, membuat perubahan, menilai kesan perubahan ke atas situasi, berkongsi maklumat dengan rakan-rakan seperjuangan, dan dengan itu kitaran penyelidikan akan mula berkitar semula.Guru, jangan menjadi seolah-olah sebagai " kayu yang sudah mati " mereput di dalam dan tidak mendatangkan faedah kepada diri sendiri ataupun pelajar. Bertindak sebagai seorang profesional yang sentiasa dinamis dan mencari jalan untuk memperbaiki diri, pengajaran dan amalan bagi kebaikan pelajarnya.
Petik dari buku << Amalan Pengajaran Berkesan >> oleh Rahil Mahyuddin, Habibah Elias dan Kamariah Abu Bakar.
Tuesday, February 8, 2011
Penyelidikan Tindakan dalam Profesionalisme Keguruan
Profesion keguruan perlu mengorak langkah ke hadapan dengan mementingkan penyelidikan, mengembangkan pengetahuan tentang penyelidikan dan menggunakan dapatan penyelidikan bagi memperbaiki dan menangani pelbagai isu dan masalah yang dihadapi, khususnya di peringkat sekolah. Setiap hari, sekolah menghadapi berbagai-bagai masalah sama ada berkaitan dengan pengajaran, pembelajaran, masalah disiplin dan tingkah laku, ponteng sekolah, sikap dan minat murid, hubungan guru-murid,masalah sosial, jangkaan murid, peranan dan kepimpinan guru, penggunaan kemudahan sekolah, hubungan sekolah dengan ibu bapa, jangkaan dan persepsi ibu bapa terhadap sekolah, keberkesanan sesuatu rancangan dan sebagainya yang boleh dijadikan permasalahan kajian dan mendorong kajian dilakukan oleh guru-guru.
Berbeza dengan profesion sosial yang lain, profesion keguruan mempunyai alasan dan sebab yang begitu kukuh bagi meluaskan penyelidikan. Ini termasuklah penekanan dalam pengurusan dan perkembangan pendidikan seperti pelaksanaan ISO, jaminan kualiti( SPSK ), kepuasan pelanggan ( ibu bapa dan murid ) perancangan prestasi,pelunjuran pencapaian akademik sekolah dan " appraisal" guru. Penyelidikan merupakan nadi bagi kemajuan dan perubahan sekolah. Penyelidikan asas atau mudah boleh dilakukan bagi mendapatkan maklumat asas tentang sesuatu keadaan dan perkembangan yang berlaku.Penyelidikan bukan cara yang dapat menyelesaikan masalah, namun penyelidikan dapat membantu dalam melihat masalah secara lebih terancang dan sistematik supaya penyelesaian masalah itu dapat dibuat dengan lebih berkesan.Jadi, pembudayakan penyelidikan yang menyeluruh perlu supaya penyelidikan dapat dijadikan amalan yang membantu dalam membuat keputusan serta tindakan yang lebih baik.
Berbeza dengan profesion sosial yang lain, profesion keguruan mempunyai alasan dan sebab yang begitu kukuh bagi meluaskan penyelidikan. Ini termasuklah penekanan dalam pengurusan dan perkembangan pendidikan seperti pelaksanaan ISO, jaminan kualiti( SPSK ), kepuasan pelanggan ( ibu bapa dan murid ) perancangan prestasi,pelunjuran pencapaian akademik sekolah dan " appraisal" guru. Penyelidikan merupakan nadi bagi kemajuan dan perubahan sekolah. Penyelidikan asas atau mudah boleh dilakukan bagi mendapatkan maklumat asas tentang sesuatu keadaan dan perkembangan yang berlaku.Penyelidikan bukan cara yang dapat menyelesaikan masalah, namun penyelidikan dapat membantu dalam melihat masalah secara lebih terancang dan sistematik supaya penyelesaian masalah itu dapat dibuat dengan lebih berkesan.Jadi, pembudayakan penyelidikan yang menyeluruh perlu supaya penyelidikan dapat dijadikan amalan yang membantu dalam membuat keputusan serta tindakan yang lebih baik.
Subscribe to:
Posts (Atom)