Wednesday, October 26, 2011

Kajian Tindakan Sebagai Komponen Perkembangan Profesional


Perkembangan profesional memang terdapat dalam kebanyakan organisasi demi mengekalkan atau meningkatkan kualiti staf yang ada. Salah satu keperluan penting perkembangan staf adalah pengumpulan dan analisis data berkaitan pembelajaran. Calhoun (1994) sebagaimana yang dijelaskan oleh Blasé & Blasé ( 1998:75) berpendapat tanpa data-data berasaskan sekolah berkaitan dengan pembelajaran dan impak perlaksanaan strategi-strategi baru, guru-guru tidak dapat menentukan dengan baik kesan-kesan apa yang mereka laksanakan di kelas-kelas.Balse & Blasé turut berpendapat berdasarkan kajian mereka, pengetua-pengetua yang bagus mengoperasikan pembangunan staf sebagai satu projek yang besar kajian tindakan. Antara contoh permulaannya adalah seperti mengadakan tinjauan bagi menentukan keperluan-keperluan pembelajaran untuk para guru, dan merancang kursus-kursus dalam perkhidmatan berdasarkan keperluan yang dikenal pasti.

Menurut Sparks & Loucks –Horsley 3 idea utama yang berkaitan dengan perkembangan profesional:
1. Pendidikan berasakan hasil ( result-driven education )
2. Pemikiran sistem ( Systems thinking )
3. Kontruktivisme ( Constructivism )

Beliau juga menyenaraikan 5 model komtemporari berkaitan perkembangan professional :
1. Perkembangan staf terarah kendiri ( individually guided staff development )
2. Pemerhatian dan pentafsiran ( observation and assessment )
3. Penglibatan dalam proses pembangunan atau penambahbaikan ( involvement in a development or improvement process)
4. Latihan ( training )
5. Inkuiri ( Inquiry )

No comments:

Post a Comment